De winkelruimte de Goot, in de gelijknamige Koopgoot, wisselt regelmatig van functie. Na creatieve invullingen als het bijvoorbeeld gaat om fashion en design, is het nu tijd voor een heel ander thema: seksuele gezondheid en educatie. In de Goot zal worden getest, geïnformeerd en gedeeld.
Een onderwerp dat veel aandacht krijgt, maar misschien nog niet genoeg. En dat terwijl het zo belangrijk is om goed voorgelicht te zijn. Door de Goot te transformeren tot tijdelijke informatieruimte wil de Koopgoot hiermee verandering brengen en bijdragen aan toegankelijkere kennis en zelfvertrouwen. Wat dat precies inhoudt, lees je hieronder.
Praten over seksuele gezondheid kan voor sommigen knap lastig zijn. Er heersen nog altijd taboes als het gaat om bijvoorbeeld soa's en menstruaties. Om dit te doorbreken vult de Goot zich met een divers programma, waarin in een veilige en gezellige sfeer zelfvertrouwen centraal staat.
Zelfvertrouwen is nodig om wensen en grenzen aan te geven, om condooms bij je te kunnen dragen zonder angst voor veroordeling en om hulp te zoeken wanneer er zorgen of twijfels zijn. In de Goot gaat seksuele gezondheid niet alleen over het lichaam, maar ook over mentaal en sociaal welzijn, in samenspraak met de positieve beleving van seksualiteit. En, de onontkoombare invloed van sociale media.
Op 6 en 13 juni is de Goot gevuld met testkits en advies. Het Nederlandse platform Soapoli-online zal een veilige teststraat runnen waar gratis testkits uitgedeeld worden die op locatie of thuis kunnen worden gebruikt. De dag erna zijn de testresultaten al bekend. De tests zijn voor chlamydia en gonorroe.
Dé condoomspeciaalzaak van Nederland komt haar kennis delen in de Goot. Op de vrijdagen en zaterdagen geeft de Condomerie informatieve workshops aan MBO en HBO studenten. Daarnaast beantwoorden zij vragen in het condoomspreekuur en hebben zij een scala aan producten op display.
Er heerst tot op heden een taboe omtrent menstruatiepijn. ‘Hoort het pijn te doen? 'Hoeveel pijn mag het doen?’. In de Goot wordt er op zondag een pop-up winkel geplaatst van het Rotterdamse merk Beppy. Hier delen zij kennis en advies over menstruatie, en laten ze verschillende duurzame, innovatieve menstruatieproducten zien.
De Goot is een winkelruimte in de Koopgoot, getransformeerd tot makersruimte. De Goot is een tijdelijke ruimte voor eigentijdse ideeën van én voor de maker. Zij nodigt om de zoveel tijd nieuwe ambassadeurs uit. Makers die het lokale en internationale karakter van Rotterdam weerspiegelen met een duidelijke focus en vernieuwende gedachten. In de Goot wordt een programmering gevormd door de ambassadeur(s) en The Young, eentje die bestaat uit talks, workshops, (netwerk)bijeenkomsten, en events. Hierdoor ontstaan er onverwachte ontmoetingen en wordt de stad verbonden door creativiteit.