Dit jaar bezoek je TENT voor het laatst in hun huidige pand aan de Witte de Withstraat. In 2024 starten ze het jaar met twee bijzondere solotentoonstellingen van Rotterdamse kunstenaars, Robert Glas en Pris Roos. Lees hieronder meer!
Glas dompelt bezoekers onder in een aangrijpende verkenning van het dehumaniserende gevangeniswezen met een 1-op-1 model van een cel uit de Rotterdamse Schiegevangenis. Vergezeld aan de installatie waar je in kunt verblijven worden twee films getoond. Roos toont een unieke collectie van negen levensgrote portretten geschilderd op kartonnen dozen afkomstig uit de toko van haar ouders. Bezoekers maken kennis met haar muzen door geluidsfragmenten van intieme gesprekken.
"Justice beyond Revenge—Recalling Louk Hulsman" is de solotentoonstelling door Robert Glas met als curator Anke Bangma. In deze solotentoonstelling bevraagt Robert Glas onze opvattingen over straf en gerechtigheid. De huidige focus op zero tolerance en strenge straffen lijkt onbetwist, maar is dat niet. Tot midden jaren 1980 was er in Nederland een levendig publiek en politiek debat over welke vormen van gerechtigheid de samenleving op langer termijn te helpen. Aanvoerder daarvan was de Rotterdamse abolitionist en rechtsgeleerde Louk Hulsman. Met zijn twee installaties wil Glas nieuw leven blazen in een discussie die actief werd vergeten.
Startpunt in de tentoonstelling is een levensgrote reconstructie van een cel uit de Rotterdamse Schiegevangenis. Glas bouwde de proefopstelling na die de architect destijds voor zijn gevangenisontwerp liet construeren, en gebruikte die als filmdecor voor een ontmoeting tussen de acteur, de architect en een ex-gevangene, die samen verkennen wat opgesloten zitten met een mens doet.
"What it is, what it means and what I would like it to be" is de solotentoonstelling van Pris Roos met als Curator Honey Kraiwee. De geportretteerde vrouwen en non-binaire personen, allen vertrouwde gezichten uit Roos' eigen kring, dienen als muzes voor deze bijzondere collectie. Bezoekers maken kennis met de personen door middel van korte audiofragmenten, waarin Roos kwetsbare gesprekken met hen voert. Familie, opgroeien, immigratie, queerness, gender en gendertransitie zijn intieme thema's die worden verkend in deze gesprekken.
De gesprekken vonden plaats op een plek waar de geportretteerden zich thuis voelen, dezelfde plek waar zij werden vastgelegd. De tentoonstelling nodigt je met beeld en geluid uit om in de persoonlijke leefomgeving van de geportretteerden. Op karton vereeuwigd zijn Bibi Fadlalla, Merel Dap, Fyn Paulina Bonita, Xiang Yu Yeung, Sofia Boschat-Thorez en dochter Nour, Jay Reeberg, Eileen Felida, Yin Yin Wong en Kaoutar Gadir, allen actief in de Rotterdamse kunst- en cultuurwereld.
Roos en curator Honey Kraiwee vertellen over het doel achter de tentoonstelling: “We hopen dat deze tentoonstelling je aanspreekt, dat je je gehoord voelt en dat ze je aanmoedigt om je eigen familie te zoeken en op te bouwen. Jouw aanwezigheid is wat deze verzameling verhalen verandert in een gemeenschap. Deze tentoonstelling is meer dan een showcase; het is een gebaar van solidariteit en een gedeelde verkenning van het tussenin.”
Beide tentoonstellingen openen officieel op vrijdag 26 januari met een event, maar zijn al vanaf donderdag 25 januari te zien. Na de laatste dag op 21 april sluit TENT haar deuren nog niet en volgt er een slotperformance genaamd ‘Funeral Ecstacy’ met Hipsick op 25-26 april. Later in 2024 neem het plaform voor Hedendaagse kunst met nieuwe energie en visie haar intrek in de nieuwe locatie aan de Coolhaven in Rotterdam-West.
TENT gaat verhuizen van de Witte de Withstraat naar het Rotterdamse Coolhaveneiland om vanuit die thuisbasis te bouwen aan een nieuw programma. Denk aan tentoonstellingen en activiteiten in hun eigen ruimte, maar ook coproducties, samenwerkingspartners en stadsgenoten op andere plekken in de buurt en de stad, waar artistieke praktijken op vele manier betekenisvol kunnen zijn.