Het is feest! Op 13 maart 2024 viert het huidige Station Rotterdam Centraal haar tienjarig jubileum. Best bijzonder, toch? Het Rotterdamse Centraal Station is veel meer dan een knooppunt voor reizigers van het openbaar vervoer. Het is een iconisch voorbeeld van moderne architectuur en een echte blikvanger!
Er zijn een hoop leuke feitjes over het Centraal Station van Rotterdam. Zo heeft het de bijnaam “Station Kapsalon” gekregen dankzij het aluminium dak. Dat doelt dan niet op een kapperszaak, maar op die aluminium bakjes gevuld met patat, shoarma en kaas die je op de zaterdagavond na een avondje stappen naar binnen werkt.
Nog een leuk feitje is dat het nieuwe station wat elementen van het oude station heeft bewaard. Eentje die niet te missen is, is de grote klok die op de voorgevel prijkt. Daarnaast zijn er twee oude sculpturen (‘de speculaasjes’) geplaatst boven de tunnels.
Maar wat misschien wel het belangrijkste is, is dat Rotterdam Centraal onwijs gewaardeerd wordt onder de reizigers. Sterker nog, Rotterdam Centraal station is het meest gewaarde station van Zuid-Holland! Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2022, een onafhankelijk onderzoek door I&O research in opdracht van NS en ProRail.
Op donderdag 13 maart 2014 opende het nieuwe Station Rotterdam Centraal officieel haar deuren voor het publiek, na een bouwperiode van tien jaar. Tijdens de opening waren duizenden mensen aanwezig, waaronder Koning Willem-Alexander, die de openingshandeling verrichtte. Ter ere van de opening waren er diverse festiviteiten.
Ook Burgemeester Aboutaleb was aanwezig. Tijdens een interview met de NOS sprak hij over de grote opkomst: "Ik vind het fascinerend. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat er zoveel mensen bij zouden zijn, want het station is toch al een tijdje in gebruik in deze vorm." Op de vraag waarom hij denkt dat er dan toch zoveel bij zijn, antwoordde hij: "Toch een gevoel van: we hebben met elkaar weer iets moois erbij."
In 2003 is het Team CS opgericht, dat bestaat uit een samenwerkingsverband tussen Benthem Crouwel Architekten, MVSA (Meyer en van Schooten Architecten) en West 8. Deze drie architectenbureaus gingen samen aan de slag om het Centraal Station om te toveren tot een nieuwe, imposante hub van de stad.
Het team werkte vanuit hun gedeelde kantoor in het Groot Handelsgebouw - de perfecte plek om volledige focus te hebben op het ontwerp dat aan hetzelfde plein moesten komen te staan. Samen hebben ze een icoon van de stad gerealiseerd, die niet onder doet voor wat we in de grote wereldsteden vinden.
Het oude Centraal Station - ontworpen door Sybold van Ravesteyn - werd vervangen door een nieuw ontwerp van Team CS. Een nodige transformatie, want met de groei van Rotterdam, voldeed het oude station niet meer aan de wensen en eisen van haar gebruikers, zoals de capaciteit en de inrichting.
Met maar liefst 46.000 m² is het een belangrijk centrumknooppunt dat ruimte biedt aan hogesnelheidsverbindingen die door Europa rijden, treinen tot aan alle uithoeken van het land en een ontmoetingsplek voor iedereen.
Het ontwerp van het Centraal Station in Rotterdam is een bijzondere. We kunnen het gebouw, dat één geheel vormt, in tweeën delen. De hoofdingang is imposant en heeft een glanzende, roestvrij stalen look die verwijst naar de glinsterende rivier de Maas. Het andere gedeelte, de noordzijde, is voornamelijk hoog en licht, en overspant met 250 meter het perron waar de treinen aankomen en vertrekken.
Bij het binnenstappen van de hoofdingang word je overrompeld door de hoge plafonds, de vele ramen en de houten inrichting. Eenmaal ingecheckt bij de poortjes, ga je een lange hal aan winkels tegemoet, die afgewisseld worden met trappen naar de perrons.
In aanvulling op het indrukwekkende ontwerp, is het Centraal Station ook een voorbeeld van duurzame architectuur. Het station maakt gebruik van energie-efficiënte technologieën en is ontworpen met het oog op milieuvriendelijkheid en energiebesparing.
Zo zijn er op de dakbedekking ruim 130.000 zonnepanelen aangebracht, goed voor zo'n 10.000 m² van de in totaal 28.000 m² dakoppervlak. Daarmee is er rekening gehouden met waar het meeste zonlicht komt én met de hoogbouw die rondom het station zal worden gebouwd in de komende jaren. Dankzij deze toepassing van zonnepanelen is de CO2-emissie voor het energieverbruik op het station met acht procent verminderd.
Natuurlijk wordt er ook genoeg leuks georganiseerd ter ere van het tienjarig bestaan van Rotterdam Centraal Station. Hieronder delen we een drie leuke tips!
Van 8 tot en met 17 maart geniet je van verrassingsoptredens in de stationshal van Rotterdam Centraal. Codarts Rotterdam en Cult North presenteren verschillende artiesten uit hun community tijdens deze optredens.
Speciaal voor het tienjarig jubileum organiseert Het Onverharde Pad samen met Kongsi een geheel verzorgde wandeling met daarna een lunch in de Rotterdam Centraal Gallery. Het vindt plaats op zaterdag 16 maart van 11 tot 14:00 uur en tickets kosten 15 euro.
Hoewel we dagelijks talloze onbekenden op het station in anonimiteit passeren, zijn we dieper met elkaar verbonden dan op het eerste gezicht lijkt. Kongsi vroeg aan fotograaf Michelle Urbiztondo en woordkunstenaar Wessel Klootwijk om mooie verhalen te vangen in een tiendelige portretserie. Deze bewonder je van 11 tot en met 15 maart tussen de Hema en Spoor 2 en 3 én in Dudok Rotterdam aan de Meent.
Ben jij ook zo trots op ons Rotterdam Centraal Station?