Marriott Rotterdam behoort tot de grote keten Marriott International. Als slechts een van de 7.000+ hotels, lijkt de maatschappelijke impact misschien klein, maar in feite is de wereldwijde impact enorm als onderdeel van dat grotere geheel.
We spraken met directeur Sales en Marketing Cato van den Bent en Marketing Executive Renée van der Toorn om meer te weten te komen over de vele projecten waaraan Rotterdam Marriott Hotel bijdraagt en waarom dit zo belangrijk is. Het team pakt verschillende initiatieven aan op het niveau van Marriott International, de Benelux en Rotterdam om het verschil te maken, vooral op het gebied van maatschappelijke en klimaatgerelateerde kwesties.
Een initiatief op Marriott International-niveau is 'Serve 360', een platform dat is gebaseerd op vier pijlers en is ontworpen om de wereld een beetje beter te maken.
Cato legt uit: “Four Pillars Serve 360 bestaat uit: Nurture (Nurture Our World), Empower (Empower Through Opportunity), Sustain (Sustain Responsible Operations) en tot slot Welcome (Verwelkom iedereen en bevorder mensenrechten). In Rotterdam werkten we vroeger samen met Too Good To Go om bijvoorbeeld voedselverspilling tegen te gaan. Ook doen we projecten met JINC om jongeren kennis te laten maken met de arbeidsmarkt en ze wat kneepjes van het hotelwezen te laten zien.”
Daarnaast serveerde Marriott Rotterdam hamburgers aan daklozen op ‘Spirit to Serve Day’, schonk linnenpakketten aan het Leger des Heils en draagt Marriott Benelux Business Council bij aan het succes van de Kids Olympics.
Naast grootschalige initiatieven benadrukt Renée dat het voor hen als toonaangevend hotel ook erg belangrijk is om een actieve rol te spelen in de gemeenschap.
“We zijn nauw betrokken bij het Sophia Kinderziekenhuis en de Giovanni van Bronckhorst Foundation. Ik weet van eerdere banen bij deze instellingen hoe groot de impact achter de schermen is en hoe belangrijk het is om te helpen waar je kunt.”
De campagne Sophia Kinderziekenhuis draagt bij aan projecten om innovaties in de zorg mogelijk te maken, zodat Sophia een leidende positie als kinderziekenhuis in Europa behoudt. “Door deze campagne in ons hotel te promoten, proberen we ook bewustzijn te creëren bij onze gasten, en zelfs dat kan een verschil maken.”
Naast maatschappelijke betrokkenheid werkt het team ook aan manieren om hotelgasten bewust te maken van duurzame keuzes.
Cato: “Op internationaal niveau hebben we duurzaamheidsdoelen gesteld waaraan elk hotel moet voldoen, om wegwerpflessen voor douchetoiletten te vervangen met grotere flessen met pompdop. We bieden onze gasten de keuze om hun handdoeken niet dagelijks te laten wassen en ze kunnen hun eigen plastic afval scheiden.”
Elk van deze ideeën sluit weer aan bij de visie om als onderdeel van een groter geheel te werken om de doelstellingen te helpen bereiken.